چگونه رنگ فرش خود را انتخاب کنیم
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

فرش می تواند یکی از سخت ترین اجزای دکوراسیون باشد زیرا تصمیمات زیادی وجود دارد: سبک فرش، نوع الیاف، نقش فرش، کیفیت فرش و در نهایت انتخاب رنگ.

انتخاب رنگ اغلب سخت ترین تصمیم برای مشتریان است. تجسم رنگ در یک فضای بزرگ، با قضاوت از یک نمونه کوچک، می تواند دشوار باشد. تغییر رنگ می تواند تأثیر چشمگیری داشته باشد، و گاهی اوقات حتی اگر تغییر مورد نظر ما نباشد، می تواند کمی ترسناک باشد. اگر نمی‌دانید هنگام تصمیم‌گیری در مورد رنگ فرش از کجا شروع کنید، در ادامه چند نکته و پیشنهاد برای کمک به شما داریم، مقاله زیر را بخوانید.

ابتدا چه رنگی را انتخاب کنیم؟

وقتی از صفر شروع می کنید، ابتدا کدام قسمت از دکوراسیون اتاق را باید انتخاب کنید؟ برای فضاهای اصلی نشیمن خانه، مانند اتاق هال یا نشیمن، ابتدا رنگ مبل را انتخاب کنید. دلیل آن این است که انتخاب رنگ پارچه اغلب بیشتر به مبل ها محدود می شود تا با فرش یا رنگ. بسیاری از مدل‌های مبل تنها در چهار یا پنج (یا کمتر) رنگ ارائه می‌شوند، مگر اینکه مبل سفارشی ساخته شود. بنابراین، اگر ابتدا انتخاب نشود، پیدا کردن مبل به سبکی که دوست دارید، که با فرشی که قبلا انتخاب کرده اید مطابقت داشته باشد، دشوار است. پس از انتخاب مبل، فرش و در نهایت رنگ را انتخاب کنید. باز هم این به این دلیل است که رنگ تقریباً انتخاب نامحدودی دارد. با عنصری که بیشترین محدودیت را در انتخاب دارد شروع کنید و انتخاب هایتان را برای آخرین بار ذخیره کنید.

از همین منطق در اتاق های دیگر مانند اتاق خواب استفاده کنید. در این مورد، گزینه های رختخواب بسیار گسترده است، بنابراین ابتدا رنگ فرش را انتخاب کنید. از آنجایی که ملافه سرمایه گذاری کوچک تری است و تغییر نسبتاً آسانی دارد، ممکن است بخواهید رنگ فرش را قبل از انتخاب روکش تخت انتخاب کنید.

رنگ های خنثی

رنگ های خنثی برای فرش

دلیلی وجود دارد که رنگ های خنثی بیشترین انتخاب را در فرش دارند. فرش تاثیر زیادی در یک اتاق دارد و رنگ‌های روشن در یک فضای بزرگ می‌توانند غالب باشند. همچنین تعویض فرش هزینه بر است. اگر شرایط(و یا حوصله) برای تعویض فرش خود را هر چند سال با تغییر روند ندارید، بهتر است رنگ فرش را خنثی نگه دارید. از رنگ‌های روشن‌تر یا پررنگ‌تر در سایر لوازم کم‌هزینه‌تر اتاق استفاده کنید: رنگ روی دیوارها (تغییر آن بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از فرش)، کوسن‌های روی مبل، رختخواب، و قطعات برجسته کوچک‌تر مانند لامپ‌ها و قاب‌های هنری. 

در روند کنونی انتخاب رنگ های خنثی مانند رنگ های خاکی، از جمله خاکستری گرم و بژ همیشه محبوب هستند و ترجیح داده می شوند . رنگ های خنثی نباید خسته کننده باشند. برای اینکه مطمئن شوید فرش شما با وجود رنگ خنثی هنوز شخصیت دارد، بافت فرش را انتخاب کنید. سبک های برش عمق و شخصیت را به فرش شما می بخشند و در عین حال آن را به اندازه کافی ظریف نگه می دارند تا از تبدیل آن به نقطه کانونی اتاق جلوگیری کنند.

موکت فرش

انتخاب فرش بربر 

یکی دیگر از راه های عالی برای گنجاندن شخصیت در فرش خود این است که به جای رنگ ثابت، فرش بربر رنگی را انتخاب کنید. از نظر فنی، لکه‌های رنگی در فرش به عنوان بربر شناخته می‌شوند، حتی اگر بیشتر مردم از اصطلاح بربر برای اشاره به سبکی از فرش استفاده می‌کنند. به طور معمول، فرش‌هایی با رنگ روشن و یا خنثی با لکه‌هایی از رنگ‌های تیره‌تر (معمولاً قهوه‌ای یا خاکستری) دارد و با پرزهای حلقه‌ای مشخص بافته می‌شود. علاوه بر جذابیت بصری، لکه‌های بربر کاملاً کاربردی هستند، زیرا می‌توانند به پنهان کردن تکه‌های کثیفی یا پرزهایی که ممکن است روی فرش شما بین جاروبرقی‌ها پیدا شوند، کمک کنند.

فرش‌های بربر فرش‌هایی هستند که توسط قوم بربر در شمال آفریقا و صحرای صحرا بافته می‌شوند. فرش‌ها دارای طرح‌های سنتی و مدرن هستند که با طرح‌های گره‌زنی، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف پارچه متمایز می‌شوند. 

سبک زندگی و رنگ فرش

سبک زندگی شما و نحوه استفاده از اتاق فرش شده، ملاحظات بزرگی در رنگ فرش شما دارد. یک خانه پرترافیک با بچه ها، حیوانات خانگی و والدین شاغل معمولاً با فرش های سفید که می توانند راحت تر از رنگ های دیگر کثیف نشان دهند، مناسب نیستند. به خاطر داشته باشید که رنگ‌های بسیار روشن و بسیار تیره، ضایعات نامطلوب‌تری را نسبت به رنگ‌های میانی نشان می‌دهند. در حالی که رنگ تیره ممکن است در پنهان کردن لکه ها عالی باشد، پرز و گرد و غبار را بیشتر از رنگ های دیگر نشان می دهند. فرشی که نه خیلی روشن و نه خیلی تیره باشد بهترین رنگ برای پوشاندن این مسائل خواهد بود.

انتخاب رنگ فرش

رنگ فرش خود را هوشمندانه انتخاب کنید

رنگ فرش می تواند کل حس یک اتاق را تغییر دهد، بنابراین مطمئن شوید که رنگ خود را با دقت و عاقلانه انتخاب کنید. به این فکر کنید که چگونه روندها ممکن است در طول سال ها تغییر کند و مطمئن باشید که رنگی که امروز دوست دارید همچنان برای شما جذاب خواهد بود. هنگامی که انتخاب رنگ را محدود کردید، زمان آن است که شروع به بررسی نمونه ها کنید.

مهم ترین عامل تضمین کننده هارمونی هر قسمت به کار رفته در دکوراسیون رنگ است. رنگ ها و طرح ها باید مطابق با یکدیگر باشند تا بتوانید نتیجه مورد نظر را به دست آورید. فضاهایی که رنگ ها و طرح ها با هم سازگار نیستند و در تضاد با یکدیگر هستند ظاهری چشم نواز و ناسازگار خواهند داشت.

فرش مدرن ماشینی کد FP-10091

فرش مدرن ماشینی کد FP-10091

شما می توانید سبک های منحصر به فرد خود را ایجاد کنید

شما می‌توانید با استفاده از فرش‌های رنگارنگ و طرح‌دار، سبک‌های دلخواه خود را ایجاد کنید که تضادی را با لوازم و مبلمان ساده، تک رنگ و مدرن شما ایجاد کند.

فرش مدرن ماشینی کد FP-10103

 فرش مدرن ماشینی کد FP-10103

ما باید عوامل زیادی مانند شکل و اندازه یک اتاق را برای تزیین فضاهای زندگی خود در نظر بگیریم که هر لحظه ما را مطابق با سبک و روحیه خودمان همراهی می کند. در حالی که فرش های مناسب برای شکل اتاق شما به شما کمک می کند تا دکوراسیون مورد نظر خود را به دست آورید، فرش هایی که برای اتاق شما بزرگ یا کوچک هستند ممکن است دکوراسیون شما را خراب کنند. علاوه بر این، اینکه اتاق شما تا چه اندازه نور دریافت می کند و رنگ فرش شما نیز از دیگر عوامل تعیین کننده است. منظره خفه کننده و ناسازگاری ممکن است در مکان هایی که از رنگ و نور به طور هماهنگ استفاده نمی شود رخ دهد. در حالی که فرش‌های تیره به دلیل جذب نور بیشتر، عامل متعادل‌کننده‌ای در فضاهای شما با نور فراوان خواهند بود، اما در فضاهایی با نور کمتر باعث تیرگی می‌شوند.

فرش مدرن ماشینی کد FP-10086

فرش مدرن ماشینی کد FP-10086

اولین مکان هایی که کل فضای زندگی شما را منعکس می کند، ورودی درها، سالن ها و راهروها هستند

ورودی منازل، ادارات و تمامی فضاهای زندگی شما اولین جایی است که پذیرای خانواده، مهمانان و مهمتر از همه خود شماست. به همین دلیل، اولین مکان هایی که کل فضای زندگی شما را منعکس می کند، ورودی های درب، سالن ها و راهروها هستند. برای ایجاد یک دکوراسیون کامل، فرش های مورد استفاده در این مناطق باید متناسب با فضای کل خانه شما انتخاب شوند.

 فرش مدرن ماشینی کد FP-10063

 فرش مدرن ماشینی کد FP-10063

انتخاب فرش برای اتاق خواب

ما چهار مورد را جمع آوری کرده ایم که باید در انتخاب فرش برای اتاق خواب هایی که در آن از خواب بیدار می شوید و در پایان روز استراحت می کنید در نظر بگیرید:

  1. فرشی که برای اتاق خواب خود انتخاب می کنید باید احساس راحتی داشته باشید و مانند یک استقبال گرم باشد.
  2. فرش‌ها در رنگ‌های طبیعی و آرام، محیطی آرام‌تر را به همراه خواهند داشت.
  3. شما می توانید فرش های ضخیم را انتخاب کنید که در هوای سرد با کمک عایق حرارتی گرم نگه دارند.
  4. فرش های سطح نرمی که ترجیح می دهید در ابتدا یا انتهای روز احساس بهتری در شما ایجاد کند.

سوالات متداول در مورد رنگ فرش

سوالات متداول

چگونه بهترین رنگ فرش را برای خانه خود انتخاب می کنید؟
چند نمونه فرش با رنگ های مختلف بردارید و به خانه بیاورید تا ببینید در نور اتاقی که قرار است فرش در آن نصب شود چگونه به نظر می رسند. به وضعیت زندگی خود نگاه کنید: بچه ها و حیوانات خانگی نیز می توانند یک عامل تعیین کننده در انتخاب رنگ فرش باشند. رنگ‌های خنثی همیشه انتخاب خوب و مطمئن‌تری هستند، زیرا از مد نمی‌افتند. در دراز مدت، انتخاب رنگ همان چیزی است که شما دوست دارید و ترجیح می دهید.

چه نوع فرشی بادوام است و ساده تر تمیز می شود؟
فرش ساخته شده از نایلون انتخاب خوبی برای دوام و سهولت در تمیز کردن است. برای خانه هایی با حیوانات خانگی و کودکان گزینه خوبی است.

ماندگاری فرش چقدر است؟
طول عمر فرش به طور متوسط 5 سال است اما بسته به کیفیت و کاربری می تواند بیشتر دوام بیاورد. اگر در منطقه ای با ترافیک زیاد باشد، فرش می تواند تا سه سال دوام بیاورد. هنگامی که یک فرش شروع به فرسودگی و پوسیدگی می کند، احتمالاً زمان آن رسیده است که آن را جایگزین کنید.

نحوه نگهداری یک فرش
مواردی که در نگهداری فرش باید در نظر بگیرید، علاوه بر مواردی که در مراقبت از فرش رعایت می کنید، که خاص ترین قسمت های دکوراسیون هستند، برای ماندگاری طولانی نیز مهم هستند.

  • قبل از نگهداری فرش خود باید آن را طبق دستورالعمل نگهداری تمیز کنید.
  • باید فرش را بغلتانید تا قسمت پرز داخل آن بماند.
  • باید آن را با یک کاغذ کاردستی یا یک کاغذ تنفسی و مقاوم در برابر آب بپوشانید.
  • هنگام پوشاندن فرش باید از پلاستیک استفاده نکنید تا از رطوبت جلوگیری کنید و فرش خود را در جایی بلند از سطح زمین نگه دارید.




:: برچسب‌ها: فرش، کیفیت فرش، رنگ فرش، نقش فرش، سبک فرش، فرش اتاق خواب، انتخاب فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: